Werkwijze
De basisschool is een stuk van je leven
Dit geldt voor de kinderen, maar ook voor u als ouder/verzorger. In de loop van acht jaar vertrouwt u uw kind bijna 8.000 uur toe aan de zorg van de leerkrachten en directie van de Akker. Dat is een belangrijk deel van een kinderleven. Je schooltijd vergeet je nooit meer en is daarom zo belangrijk op de weg naar groei naar volwassenheid. Daarbij speelt u als ouder/verzoger een belangrijke, stimulerende rol. Onderwijs is meer dan een cognitieve, rationele verwerving van kennis en vaardigheden. De school is ook een 'lerende organisatie' waar kinderen, leerkrachten en ouders/verzorgers van en met elkaar leren over alles wat belangrijk is en bijdraagt aan hun gevoel van welbevinden. De leerkrachten begeleiden de kinderen in hun ontwikkeling naar zelfvertrouwen, zelfkennis, verantwoordelijkheid en samenwerking en positief sociaal gedrag. Leren is een voortdurend proces waarin steeds gezocht wordt naar de beste speel- en leerinhouden voor het kind en waarbij we proberen aan te sluiten bij de ontwikkeling van het kind.
Een pedagogisch schoolklimaat is een prettig leef- en werkklimaat waarin zowel kinderen als leerkrachten tot hun recht komen en waarin we in een open en respectvolle communicatie naar elkaar luisteren, waarin ook ouders/verzorgers meedoen.
Op De Akker streven wij naar een schoolklimaat waarin kinderen:
- zich veilig voelen.
- zich geaccepteerd weten.
- hun (evt.) faalangst kunnen overwinnen en hun zelfvertrouwen kunnen opbouwen of hervinden.
- een prettige en stimulerende leeromgeving ervaren.
- een gevoel van eigenwaarde kunnen opbouwen en een reëel positief zelfbeeld ontwikkelen.
Wij brengen dit klimaat tot stand door:
- een positieve benadering van de kinderen en positieve verwachtingen naar hen uit te stralen.
- het bieden van structuur in de vorm van orde en regelmaat, duidelijke afspraken en regels.
- het stimuleren van zelfstandigheid en probleemoplossend denken.
- tijd en aandacht aan elk kind te geven.
- vanuit een veilige situatie aandacht voor de sociale ontwikkeling.
Vijf belangrijkste regels in het sociaal gedrag op onze school zijn:
- We spreken met respect over God.
- We gaan op een goede manier met elkaar om.
- We gaan op een zorgvuldige manier met de spullen om.
- Iedereen voelt zich veilig.
- We zijn eerlijk en vertellen de waarheid.
Je prettig voelen op school, goed kunnen samenwerken met anderen, je vrij kunnen en durven uiten, zijn basisvoorwaarden voor het ontwikkelen van een eigen identiteit. De regels zijn ter ondersteuning hiervan, en de sociaal-emotionele vorming geeft ons houvast om te mogen zijn die we werkelijk zijn => Ieder kind is belangrijk!